HP Inc. introduceert ’s werelds eerste notebooks met scherm tegen visueel hacken

HP Sure View technologie roept gluurders een halt toe dankzij schermen met ingebouwde elektronisch privacy filter

25 AUGUSTUS 2016, AMSTELVEEN
HP Inc. (HP) maakt vandaag bekend dat het de eerste fabrikant is die laptops op de markt brengt waarvan de schermen voorzien zijn van een elektronisch privacy filter.

HP Inc. (HP) maakt vandaag bekend dat het de eerste fabrikant is die laptops op de markt brengt waarvan de schermen voorzien zijn van een elektronisch privacy filter1. De technologie dat hierachter schuilgaat, heet HP Sure View en is beschikbaar voor klanten van de nieuwe HP EliteBook 1040 en HP EliteBook 840. Met slechts één druk op de knop worden visuele hackers buitenspel gezet. Hierdoor hoeven gebruikers niet langer te vrezen dat gevoelige informatie wordt afgekeken en in verkeerde handen valt.

‘’Mensen werken met hun laptops steeds vaker vanuit openbare ruimtes. Om die reden worden zij slachtoffer van visual hacking. Visual hackers zijn criminelen die ongemerkt naar het computerscherm van hun slachtoffers gluren en zichzelf verrijken met vertrouwelijke informatie”, zegt Benoit Bonnafy, onderdirecteur Business Personal Systems EMEA HP Inc. ‘’De toevoeging van HP Sure View aan onze Security Solutions op EliteBooks geeft klanten een prettig gevoel. Zij hoeven tijdens laptopsessies niet langer bang te zijn dat gevoelige data wordt afgekeken.’’

HP Sure View is ontwikkeld met 3M privacy technologie. Daardoor is het niet langer nodig om extra privacy tools te installeren. Gebruikers schakelen met de f2-toets direct naar privacy-modus, die tot 95% zichtbaar licht reduceert als je niet recht voor het scherm zit. Dit maakt het voor gluurgrage types bijzonder lastig om informatie af te kijken.

Visual hacking vormt een grote bedreiging voor gevoelige informatie van organisaties. Recent onderzoek, uitgevoerd door het Ponemon Institute en 3M, laat zien dat in negen van de tien gevallen illegale spiekacties slagen. Ook toonde de studie aan dat visual hackers zich per spiekpoging2 ongeveer vier stukken privé-informatie buitmaken. Daarnaast beïnvloedt visual hacking de productiviteit van medewerkers omdat 60% hun werk meeneemt naar plekken buiten het kantoor3. Uit een vergelijkbaar onderzoek van het Ponemon Institute en 3M bleek dat medewerkers, die vanuit privacy overwegingen visuele maatregelen nemen, tot wel twee keer zo productief zijn als collega’s4 die dat niet doen en zich in dezelfde ruimte bevinden.

HP Sure View geeft gebruikers het vertrouwen om vanaf elke locatie prettig te werken, zonder angst dat belangrijke bedrijfsgegevens worden blootgesteld aan omstanders. En doordat deze technologie vooraf is ingebouwd, is het in overeenstemming met wet- en regelgeving. Dit biedt met name uitkomst voor organisaties uit de publieke en financiële sector, het bedrijfsleven en de gezondheidszorg.

‘’Er zijn steeds meer organisaties die visual hacking serieus nemen. Dit komt voornamelijk omdat privacy binnen bedrijven een erg belangrijk thema is’’, volgens Makoto Ishii, onderdirecteur en general manager Display Materials and Systems Divisions 3M. ‘’Tijdens de ontwikkeling van de privacydisplays is er gebruik gemaakt van meer dan twintig jaar aan ervaring met optische films. HP Sure View beschermt gevoelige informatie met een op maat gemaakte oplossing. Deze komt het best tot zijn recht in openbare ruimtes en is geschikt voor mobiele werkers.’’

HP Sure View is het volgende succesnummer in een reeks van geslaagde producten. HP ontwierp eerder de HP Spectre 135, ’s werelds dunste notebook. Maar ook de EliteBook Folio6 en de eerste zakelijke 3-in-1, de HP Elite x37 komen uit het porfolio van HP.

Prijzen en beschikbaarheid
HP Sure View is vanaf september als optie verkrijgbaar op de EliteBook 840 en EliteBook 1040 full HD.

Voor meer informatie over HP’s Elite-portfolio, bezoek: www.hp.com/elite.

[1] Based on currently available, in-market PC's, as of August 1, 2016 having physically embedded, hardware-based privacy screen. Available on select HP EliteBooks models only.

2 Ponemon Institute, “Global Visual Hacking Experimental Study: Analysis,” August 2016.

3 Pew Research Center, Technology's impact on Workers, December 2014.

4 Ponemon Institute, Visual Privacy Productivity Study, October 2012.

5 Based on HP's internal analysis as of 2/10/16 of vendors shipping >1 million units worldwide annually with clamshell design, Windows or OSX, priced >$400USD, measured at z-height.

6 Based on HP’s internal analysis of business class notebooks as of (January 4, 2016) with >1 million unit annual sales having preinstalled encryption, authentication, malware protection and BIOS-level protection, passing MIL-STD 810G tests with optional docking incorporating power delivery.

7 Based on HP’s internal analysis as of January 14, 2016 of mobile devices preinstalled with Windows 10 Mobile, designed to pass MIL-STD 810G and IP67 testing, the ability to run virtualized corporate apps on a big screen using optional dock, and a biometric solution for security.