NASA stuurt HP ENVY Zero-Gravity printers naar International Space Station

HP ontwikkelt aangepaste Envy printers om zonder zwaartekracht te printen

07 NOVEMBER 2017, AMSTELVEEN
AMSTELVEEN, 7 november 2017 — HP heeft zijn HP ENVY printers aangepast zodat NASA deze kan gebruiken in het International Space Station (ISS). De HP ENVY Zero-Gravity printers zijn speciaal ontwikkeld om in een zwaartekracht-vrije omgeving te printen en zullen naar verwachting in februari 2018 naar het ISS gestuurd worden, aan boord van de Space-X 14 raket.

Het functioneren in gewichtloze toestand bleek de grootste uitdaging te vormen vanwege de unieke aard van deze eis. Met behulp van creatieve ontwikkeling en het gebruik van speciale materialen en 3D-geprinte onderdelen is het HP met de ENVY Zero-Gravity printer gelukt aan de eisen te voldoen.

Speciale vereisten

De HP ENVY Zero-Gravity printers zijn grotendeels hetzelfde als het reguliere model. Er zijn echter een aantal aanpassingen gedaan om te voldoen aan de specifieke eisen van NASA. Om veilig te kunnen printen in het ISS, vereist de NASA onder andere:

• Papiermanagement in gewichtloze toestand
  • Brandvertragende kunststoffen
  • Inktafval management in gewichtloze toestand
  • Het verwijderen van glazen onderdelen
  • Draadloze en bekabelde connectiviteit
  • Printen in verschillende oriëntaties (0⁰, 90⁰.180⁰ & 270⁰ posities)
  • Doorlopen van additionele ecologische tests (EMI, materialen, akoestiek, brandbaarheid, ontgassing, stroom compatibiliteit, etc.)

In 2016 begon NASA met het lanceren van HP ZBook Workstations naar het ISS. Circa 120 ZBooks worden ingezet voor de dagelijkse uitvoering van missies en onderzoeken. In 2017 selecteerde NASA de HP OfficeJet 5740 printer als de “next generation printer” die de aanwezige printers aan boord van het ISS gaan vervangen. Als antwoord op deze nominatie ontwikkelde HP een aangepaste HP ENVY Zero-Gravity printer voor gebruik in het ISS.

De bemanningsleden van het ISS printen gemiddeld 1.000 pagina’s per maand verdeeld over verschillende printers. Astronauten geven de voorkeur aan papieren afdrukken wat betreft procedurele en missie kritische informatie zoals draaiboeken voor noodgevallen, inventaris retourtrajecten, planningen en persoonlijke items zoals brieven en foto’s van het thuisfront.