Golfkartonnen levensmiddelenverpakkingen kunnen met klanten communiceren dankzij digitale printtechnologie

Verpakkingen die in direct contact komen met levensmiddelen worden interessant dankzij inkt op waterbasis

273021 hp%20pagewide%20c500%20image left d42ee9 large 1519291205

In de huidige overvolle markt staan merken voor de uitdaging om consumenten met een impulsief koopgedrag op het juiste moment een relevante, dynamische winkelervaring te bieden.

Naarmate meer merken uit zijn op een 'Share a Coke' moment, wordt het voor marketeers steeds interessanter om verpakkingen met een unieke, gepersonaliseerde grafische boodschap te creëren.  De campagne met gepersonaliseerde etiketten op colaflessen, die mogelijk werd door HP digitale printtechnologie, doorbrak het model van de massaoplage voor verpakkingen.

De volgende grote mijlpaal voor digitaal printen is de golfkartondoos. Golfkartondozen, die zowel voor secundaire als voor directe verpakking worden gebruikt, zijn het snelst groeiende verpakkingssegment. Het is een groeiende trend in retail om de golfkartondoos als open display te gebruiken. Winkeliers krijgen hiermee extra schapruimte op de winkelvloer, winkelklare displays met schappen of schapklare verpakkingen.

273023 eggplants3 727340 large 1519291209

Digitale printtechnologie stelt fabrikanten in staat om producten snel en in verschillende versies te leveren, om de dynamische seizoensmarkt te volgen en om verpakkingen aan te passen aan de vraag van de markt. Voor printserviceleveranciers biedt digitaal printen ook de mogelijkheid om bedrijfsprocessen en de supplychain te stroomlijnen.

Digitale toepassingen zoals tracking en tracing en controle op namaak worden ook steeds belangrijker voor levensmiddelenverpakkingen. Door recente innovaties in digitaal printen met HP inkt op waterbasis is digitaal printen nu ook geschikt om golfkarton te bedrukken dat in direct contact komt met levensmiddelen.

Voedselveiligheid bij golfkartonverpakkingen

Door de opkomst van de digitale printtechnologie zijn de complexiteit en de risico's voor voedselproducenten en converters die deze technologie voor levensmiddelenverpakkingen gebruiken alleen maar toegenomen. Printerinkt met UV-reactieve stoffen kan impact hebben op de gezondheid en veiligheid van consumenten.

Daarom heeft HP een inkttechnologie op waterbasis ontwikkeld voor zijn corrugated digitale persen. Verpakkingsproducenten kunnen alleen voedselveilig drukwerk maken als ze inkt op waterbasis gebruiken.

De meeste nieuwe printsystemen voor levensmiddelenverpakkingen werken met UV-uitharding of droging. Het risico voor de producenten zit in niet-uitgeharde of gedroogde inktcomponenten die gemakkelijk door de kartonnen verpakking kunnen dringen. Dat is acceptabel voor bepaalde secundaire toepassingen zoals gestanste shelf-ready verpakkingen, waar het karton reeds verpakte en beschermde goederen bevat, maar het is niet geschikt voor andere toepassingen, zoals dozen met onverpakt fruit en onverpakte groenten.

Daarnaast is het soms moeilijk om een hoge mate van uitharding te bereiken op poreuze substraten zoals golfkarton, omdat de inkt doordringt in het substraat en minder toegankelijk is voor de UV-energie. Dat wordt extra lastig bij de hoge printsnelheden die nodig zijn voor productie van verpakkingsmateriaal.

Om wereldwijd aan de regelgeving voor voedselveiligheid te voldoen heeft HP speciale inkt ontwikkeld voor zijn persen, die gecertificeerd is door Intertek en SQTS.

HP digitale inkt voor golfkarton drukmachines of persen, die beschikbaar is in CMYK, bevat geen UV-reactieve stoffen. De zijde die in contact komt met levensmiddelen heeft geen extra bescherming nodig.

Verschillende golfkartonproducenten in Europa, waaronder Ghelfi Ondulati uit Buglio in Monte (Sondrio), beseffen inmiddels de mogelijkheden van digitaal printen. Ghelfi gebruikt de HP PageWide T1100S en HP PageWide T400S voor het produceren van kartonnen dozen voor de landbouw, de wijnindustrie, diepvriesproducten, vlees en andere sectoren in Italië en andere EU-landen.

Andere Europese producenten die de oplossing gebruiken zijn bijvoorbeeld Christiansen Print van de Thimm Group uit Duitsland en DS Smith, een van de grootste fabrikanten van kartonnen verpakkingen in Europa.

273024 hp%20indigo%20electroink%20silver%20beer 2 aa4173 large 1519291209

Unieke voordelen van digitale verpakkingen

Digitaal printen van kartonnen verpakkingen is ideaal voor merkcampagnes met een beperkt bereik, zoals voor seizoensproducten en speciale evenementen. Doordat de doelgroepen snel worden bereikt met een relevante boodschap, kunnen kartonnen verpakkingen de verkoop verhogen en de merkbinding versterken.

Golfkartonverpakkingen worden nog niet algemeen gebruikt voor marketingtoepassingen en daardoor worden nog niet alle voordelen optimaal benut. We noemen vijf voordelen van digitale printtechnologie voor golfkartonverpakkingen:

1.       Versies – merken kunnen tegen relatief lage kosten een groot aantal verschillende versies creëren

2.       Personalisatie kopers kunnen foto's uploaden, hun naam toevoegen en meer

3.       Aanpassing – de boodschap op golfkartonverpakkingen kan worden aangepast aan het seizoen, de regio of andere factoren

4.       Time-to-market merkeigenaren kunnen producten nu in enkele dagen in plaats van in enkele weken op de markt brengen

5.       Flexibiliteit merken hoeven alleen te laten printen wat nodig is en betalen niet langer voor onnodig grote oplagen die verouderen en dan moeten worden weggegooid

Appelleveranciers kiezen voor social media en digitaal geprinte golfkartondozen

Melinda, een grote Italiaanse appelleverancier, was de eerste levensmiddelenverpakker in Europa die de waarde van voedselveilig digitaal printen ontdekte.  Om Italiaanse appeltelers die in 2016 getroffen waren door de aardbeving in Italië te ondersteunen, benaderde het bedrijf klanten via zijn Facebookpagina. De inzamelingsactie 'Dedicamela' (help met een appel), nodigde mensen uit om bemoedigende woorden te posten, die werden geprint op dozen met appels van Melinda. Voor elke reactie werd een euro gedoneerd voor het goede doel.

De dozen werden binnen enkele dagen geleverd aan kleine winkels, wat klandizie opleverde voor lokale gemeenschappen die eerder weinig klanten trokken en consumenten keken uit naar de dozen en deelden hun ervaring via social media.

De campagne kreeg veel publiciteit en binnen twee weken kwamen ongeveer 23.000 reacties binnen. De campagne van Melinda was een succes omdat klanten op een leuke en effectieve manier op verschillende niveaus contact hadden met het merk. De winkeliers waardeerden de campagne omdat de boodschap rechtstreeks op de dozen was aangebracht, waardoor displays (die extra vloerruimte innemen en extra geld kosten) niet nodig waren.

Ghelfi Ondulati printte de dozen op de HP PageWide T1100S met voor levensmiddelenverpakkingen geschikte inkt en maakte gebruik van VDP-technologie.  Voor de campagne werden in totaal twee miljoen dozen geprint.

Naarmate digitaal gedrukte kartonnen verpakkingen populairder worden in Europa, zullen meer sterke marketingcampagnes voor levensmiddelen volgen.